Karpathos - Kreikka

Johdanto

Karpathoksen saari sijaitsee Kreetan ja Rodoksen välissä ja kuuluu Kreikalle. Saaren pinta-ala on 300,15 neliökilometriä ja asukasluku n. 7000, joka tuplaantuu lomasesongin aikana.

Kesän 2016 lomakohteeksi se valikoitui hieman sattumalta lomasuunnitelmia tehdessä. Puntarissa oli alunperin Tallinnan ja Pärnun reissu, mutta kun eteen tuli äkkilähtö Karpathoksen suht edulliseen hintaan, valitsimme sen kesän lomakohteeksi. Se oli Apollomatkojen kesän 2016 uutuuskohde, lentoyhtiönä Finnair.

Loman aikana vierailimme Lefkoksessa, Olympoksessa, Apella-rannalla ja Pigadiassa. Ja muutamissa pienissä kylissä matkan varrella.

Lomareisu ajoittui heinäkuun 2016 alkuun ja lämpötila pyöri +29 ... +32 välissä. Sopiva merituuli viilensi hieman ja itseasiassa kelit olivat oikein hyvät rantalomailuun. Ei ollut liian kuuma, eikä liian kylmä.

Majoitus

Majoituksena toimi Blue Swan -huoneistohotelli, joka oli ainut valintamahdollisuus 5-hengen perheellä viikkoa ennen matkalle lähtöä. Hotelli ei herättänyt hurraa huutoja junnuissa, kun tuli ilmi, ettei siinä ole uima-allasta eikä muitakaan huvituksia. Yksi jopa meinasi olla lähtemättä, mutta muutti mielensä loppumetreillä.

Omat odotukseni olivat puolestaan positiiviset perustuen edellisiin kokemuksiini All-inclusive reissuista, joissa suurin osa loma-ajasta meni hotellin uima-altaalla ja jonottaessa sadan muun kanssa ruokaa.

Hotelli oli perheen pitämä ja heillä oli Taverna myös siinä yhteydessä, josta sai oikeaa, erittäin hyvää Kreikkalaista kotiruokaa. Lapsetkin sai uusia makuelämyksiä ruoan suhteen. Pitäjät huolehtivat asiakkaistaan ja olivat todella ystävällisiä.

Talon aasi herätti meidät sopivaan aikaan aamupalalle omalla mielenkiintoisella äänellään.

Liikkuminen

Saarella liikkumismuodoksi valitsimme vuokra-auton, joka otettiin lentokentältä. Linja-autokuljetus hotellille olisi maksanut matkanjärjestäjän kautta 18€/henkilö ja taksi olisi ollut noin 45€/suunta. Ja ottaen huomioon sen, että hotellimme sijaitsi Lefkoksessa, esim. pääkaupunkiin meno oli kivuttomin hoitaa autolla.

Vuokra-auto osoittautui todella hyväksi valinnaksi, koska julkinen liikenne on saarella aika heikko, varsinkin Lefkoksen alueella. Omalla autolla pääsimme kulkemaan oman halun ja aikataulun mukaan.

Tiestö koostuu pääosin serpentiiniteistä ja muutamiin kohteisiin meno ei ole heikkohermoisten hommaa. Saarihan on käytännössä todella pieni ja etäisyydet pienet. Aikaa kannattaa silti varata matkaan ja unohtaa kiire. Maisemat olivat kyllä huikeat ja siitäkin saimme kyllä elämyksiä.

Auton palautuksessa tuli mielenkiintoinen dilemma, nimittäin lentokentällä sijaitseva vuokraamo oli kiinni. Minkään sortin postilaatikkoa en löytäyt mihin olisin voinut palauttaa avaimen. Paikallinen taksimies soitti muutaman kerran vuokraamolle ja aina sieltä luvattiin, että joku tulee paikalle 5 minuutin kuluttua. Aikani siinä odotellessa oli pakko luovuttaa avain taksimiehelle ja pyytää häntä palauttamaan se, koska muuten olisin myöhästynyt lennolta. Ajantaju saarella on kyllä aika suurpiirteistä.

Bensa-asemia on Karpathoksella 3. Yksi pääkaupungin eteläpuolella ja kaksi pohjoispuolella (4. oli rakenteillä länsipuolelle saarta). Tämä kannattaa ottaa huomioon päiväretkiä suunnitellessa. Tosin saari on sen verran pieni, että täydellä tankilla ajaa monta päivää. Käyttämälläni bensa-asemalla kävi vain käteinen.

Rannat

Koska hotellissamme ei ollut uima-allasta, rannoilla käynti kuului päivittäiseen teemaan. Rantoja oli pilvin pimein mistä valita. Lefkoksen alueella oli 4 rantaa, joista yksi oli yli muiden. Se oli hienoa hiekkaa ja syventyi loivasti. Vesi oli joka rannalla todella kirkasta ja kauniin turkoosiin sinistä.

Rannat olivat suhteellisen pieniä ja rauhallisia Lefkoksen puolella. Kaupustelijoita eikä epämääräistä porukkaa näkynyt lainkaan. Rannoilla olevat aurinkotuolit ovat yleensä jonkun ravintolan omistamia ja niistä peritään maksu. Rannoille pääsy on ilmaista ja meillä olikin mukana picnic-patja, jonka päällä loikoiltiin ja otettiin aurinkoa.

Kävimme myös "Apella Beach" nimisellä rannalla, joka oli toisella puolella saarta Lefkoksesta katsottuna. Se on yksi saaren kuuluisimmista rannoista. Sinne johtava tie on aika jyrkkä ja serpentiinimäinen, mutta ranta oli erittäin kaunis. Ainut miinus rannassa oli sen pikkukivimäinen hiekka, joka ei tuntunut jalkapohjissa kovin mukavalta.

Ruoka

Kreikkalainen ruoka on aina ollut paremman puoliskon lähellä sydäntä. Tällä reissulla saimme kuitenkin maistaa sitä todellista kreikkalaista kotiruokaa, jota tarjottiin hotellissa. Ruokalista vaihtui päivittäin ja hauskinta oli se, että talon emäntä kutsui meidät keittöön katsomaan ja maistelemaan ruokavalikoimaansa. Tämä oli loistava kokemus varsinkin lasten osalta. Näin jokainen sai ruokaa, josta pitivät.

Söimme toki muuallakin, kuten lähellä olevassa pizzeriassa. Pizza maksoi enemmän kuin perinteinen keikkalainen ruoka, mikä oli hienoinen yllätys. Pääkaupungissa käydessä kävimme syömässä Gyrosta, joka oli erittäin hyvää ja huokeaa. 5 hengen ruokailu maksoi juominen n. 35 euroa.

Aamupalat ostimme paikallisesta minimarketista, josta löytyi tuoretta leipää ja leivoksia jne. Iltapalaksi söimme aika paljon hedelmiä. Ne kannattaa ostaa ihan siihen tarkoitusta varten olevista kaupoista. Ne olivat siellä edullisempia ja parempilaatuisia kuin marketeissa.

Karpathoksen kaupunki (Pigadia)

Karpathoksen pääkaupnki Pigadia on aika lähellä lentokenttää ja Lefkoksestä sinne menee non 50 minuuttia autolla. Kaupungiksi se on aika pieni ja kreikkalaisittain hyvin perinteisen tyylinen. Kaupunki herää henkiin auringon laskettua ja siellä on mukava viettää iltaa. Päivällä kaupunki on aika autio, osa kaupoista vain auki.

Ostokset

Ostosmahdollisuudet ovat rajalliset. Emme löytäneet yhtään ostoskeskusta, joten ostokset tehtiin Pigadiassa. Tarjonta oli aikalailla perus krääsää, mutta löysimme yhden mukavan kaupan, josta sai kauniita palasaippuoita sekä astioita. Ja tietenkin oliivipuusta tehtyjä keittiövälineitä.

Monissa pienissä paikoissa luottokortti ei käy, joten kannattaa varautua maksamaan käteisellä. Pääkaupungistä löytyy 3 automaattia, josta voi nostaa käteistä luottokortilla. Muualta automaatteja ei löydy. Pienissä kylissä pistäytyessa on syytä aina varata käteistä mukaan.

Lentokentälle ei kannata jättää tuliaisten ostoa. Sieltä löytyy vain yksi kauppa, jonka valikoima on rajoittunut.

Olympos

Olympos on Karpathosta ehkä aidoimmillaan. Paikkakunnan naiset pukeutuvat vanhoja perinteitä kunnioittaen tummaan takkiin, valkoiseen mekkoon ja huiviin. Viiksekkäitäkin naisia tuli nähtyä.
Itselleni Olympoksestä ei jäänyt hirveästi käteen muuta kuin se, että kylä on ihmeen eristyksissä muusta maailmasta.

Tie Olympokseen on suhteellisen helppo, muutamassa kohdassa on havaittavissa vanhoja kalliosortumia ja hyvin todennäköisesti tie on ollut välillä poikki. Se on Lefkoksesta käsin varsin hyvä pieni päiväretki, jos rannalla makoileminen alkaa olemaan tylsää.

Kävimme kylän alkuvaiheessa olevassa kahvilassa, jonka hinnat oli kallimmat kuin esim. Lefkoksessa.

Auttakaa, joku puri varpaasta!

Jotain odottamotonta voi tapahtua reissussa, vaikka kuinka yrittää ottaa huomioon riskitekijät. Itse valmistaudun yleensä huolellisesti lasten kanssa tehtävään reissuun ja matkasta löytyy aina laastarit, desifiointiaineet, tikunpoistopinsetit jne.

Tällä kertaa niistä ei ollut hyötyä, kun rannan suunnasta kuului tytön hätäinen ääni "Auttakaa, joku puri varpaasta!". Aluksi hölmistyneenä katsoimme tyttöä, joka oli uimapatjan päällä ainoastaan jalat vedessä n. 1,5m syvässä vedessä. Seuraavaksi kuulimme huudon "Apua, Varvas lähti irti!". Lähdin juoksemalla hakemaan tytön vedestä ja huomasin varpaassa olevan ison haavan. Todellakin joku oli puraissut häntä. Kannoin tytön rantaan ja onneksi mukana oli melkein umpijäässä oleva vesipullo, joka oli aikaisemmin unohtunut hotellin pakastelokeroon. Huuhtelin haavan jääkylmällä vedellä nähdäkseni haavan suuruuden. Samaan aikaan puolisoni kysyi taaempaa, tarvitaanko lääkäriä, ambulanssia? Varpaassa oli todella iso avohaava ja se repsotti pahasti auki. Johtopäätökseni oli, että tämä vaatii lääkäriä ja tikkejä. Puoliso juoksi rannalla sijaitsevaan ravintolaan kysymään, missä on lähin lääkäri.

Huuhtelin uudestaan haavan ja käärin sen pyyhkeeseen. Muutkin lapset olivat tilanteeseessa järkyttyneet ja itkivät vieressä. Lohduttelin kaikkia, että ei mitään hätää. Meidän täytyy mennä laitattamaan tikit tähän, laastarilla ei tästä selvitä.

Olimme juuri sinä iltana kävelleet tälle aika hiljaiselle rannalle ja ajattelin ottaa muutaman oluen rannalla lasten nauttiessa uimisesta. Onneksi en ollut kerinnyt korkkaamaan vielä yhtään olutta. Juoksin hotellille hakemaan auton. Tullessani takaisin ravintolan henkilökunta oli paikalla ja heillä oli lääkärin yhteystiedot. Ajoimme hotellille ja pyysin hotellin omistajaa soittamaan lääkärille. Odotellessa tyynnyttelin lapsia. Lääkäri pyysi tulemaan paikan päälle, koska hänellä oli samaan aikaan toinen asiakas. Lähdime auringon laskun aikaan ajamaan kohti pääkaupunkia. Mielessäni huoli myös siitä, kuinka serpentiinitietä ajo takaisin hoituu pilkkopimeässä. Suunnittelin jo mielessäni, että tilanteen vaatiessa jäämme pääkaupunkiin yöksi.

Yksityinen lääkäriasema löytyi suht helposti, pääkaupunkiin päästyäni pysähdyin ensimmäisen autovuokraamon kohdalle kysymään ajoreittiä.

Päästyämme vastaanotolle, kannoin tytön suoraan toimenpidehuoneeseen lääkärin pyynnöstä. Lääkäri totesi, että tämä pitää ommella kiinni. Varpaaseen tuli 8 tikkiä ja tytölle annettin antibiottikuuri.

Lääkärin ommellessa haavaa tiedustelin mikä ihme olisi voinut aiheuttaa moisen haavan. Siihen hän totesi, että mahdollisesti "baby dragon fish". En ihan suorilta moista niellyt, joten illalla tiedustelin hotellin henkilökunnalta, mikä voisi olla syy moiseen puremaan. Heiltä sain vastauksen, että ei meressä ole kaloja, jotka purevat ihmisiä ja se on ollut mahdollisesti terävä kivi tai lasinsiru. Tätäkään en voinut uskoa, koska tyttö oli tapahtumahetkellä 1.5m syvyydessä vedessä varpaat veden pinnan korkeudella. Ja tyttö kertoi myös tunteneen jonkun limaisen kosketuksen juuri ennen puraisua.

Kuka tai mikä aiheutti moisen haavan jäi mysteeriksi, mutta olen vakuuttunut siitä, että se oli joku elävä olento. Olen toki kuullu Suomessa hauenkin puraisseen ihmistä, joten ehkä tämäkin oli sellainen erittäin harvoin tapahtuva juttu.

Seuraava päivänä ketään lapsista ei kiinnostanut mennä rannalle, joten vietimme se ajellen ympäri saarta. Mutta lopulta uinti-into löytyi ja pääsimme nauttimaan loppuloman rannalla olemisesta. Varpaaseen löysin apteekista kumisia suojia, jolla saimme haavan hyvin suojattua ja jokainen pääsi nauttimaan loppulomasta.

Suomessa tikit poistettiin varpaasta ja lääkäri totesi, että jänteet, verenkierto ja hermotus näyttää hyvältä.

Yhteenveto

Karpathoksen saari oli minun mielestäni kokonaisuudessa todella hieno paikka viettää rauhallista lomaa perheen kesken. Varsinkin hienot ja rauhalliset rannat viehättivät koko porukkaa.

Saaren pieni koko oli myös positiivinen kokemus, eksymisen vaaraa ei kyllä ole oli liikkeellä niin jalan kuin autolla.

Tekemistä ja näkemistä oli sopivasti ja vielä jäikin seuraavaan kertaan, kuten esim. veneretket, joita lähti päivittäin Pigadian satamasta. Veneretket jäi tekemättä osittain siitä syystä, että ne olisi kestäneet koko päivän. Myös suffausta olisi voinut harrastaa lentokentän vieressä olevalla rannalla.

Alta löytyy joitain plussia ja miinuksia listana oman näkemykseni mukaan. Toki joku plussa tai miinus voi olla toisen mielestä toisinpäin.

Hintataso oli kohtuullinen, varsinkin syöminen ulkona. Viisikon kanssa ravintolassa syöminen maksaa Suomessa yleensä lähemmäs 100 euroa, mutta täällä selvisimme pienimmillään 35 eurolla (ruoka + juomat).

+ kreikkalainen ilmapiiri
+ rauhallisuus
+ puhtaus

- serpentiinitiet
- bensa-asemat ja pankkiautomaatit pääkaupungin lähellä
- lääkäri ainoastaan pääkaupungissa

1. Hei!

Kiitos paljon informatiivisesta ja kivasti kirjoitetusta matkatarinasta! Reissu Karpathokselle odottaa, 6 aamua vielä eli lähtö 21.5. Vaikuttaa juuri minun tyyliseltä, rauhalliselta lomapaikalta. Itselläni on tarkoitus retkeillä ja patikoida paljon. Mukavaa kevättä teidän perheelle!

2. Kiitos myös minun puolestani mukavasti kirjoitetusta ja kuvitetusta reissutarinasta.
    Ylihuomenna lähtö Amoopi Bay:hin

3. Kiitos tästä; tuonne olisi tarkoitus päästä.